Wij delen graag onze kennis
In onze kennisbank verzamelen we publicaties zoals artikelen, blogs en handige informatie over:
- Alles
- beoordelingscriteria
- certificering
- cesuur
- cohen-schotanus
- digitaal toetsen
- examencommissie
- ja/nee-vragen
- juist/onjuist vraag
- praktijkopdrachten
- testvision
- toets- en itemanalyse
- toetsconstructie
- toetsdeskundige
- toetsmatrijs
- zak/slaaggrens
Waarom kan een jaaragenda de examencommissie enorm helpen?
In blog 1 over examencommissies in het vo staat de jaaragenda centraal. Zo’n agenda helpt enorm bij het inplannen van de veelheid aan taken tijdens het schooljaar....
23 oktober 2023Constructievoorschriften voor open vragen
Het is belangrijk dat open vragen relevant, objectief, specifiek en efficiënt zijn. De kwaliteitseisen aan een open vraag met en zonder situatiebeschrijving zijn hierbij gelijk. Om aan de kwaliteits...
28 augustus 2023Constructievoorschriften voor gesloten vragen
Het is belangrijk dat gesloten vragen relevant, objectief, specifiek en efficiënt zijn. Dit kun je bewerkstelligen door te werken met onderstaande constructievoorschriften. In ons boek Toetskwalitei...
28 augustus 2023Constructievoorschriften voor opdrachten
Het is belangrijk dat opdrachten relevant, objectief, specifiek, efficiënt en transparant zijn. Dit kun je bewerkstelligen door te werken met onderstaande constructievoorschriften. In ons boek Toets...
24 augustus 2023Toetsen in het onderwijs: vermijd de juist/onjuist-vraag
In veel toetsen wordt gebruik gemaakt van juist/onjuist-vragen. In deze blog leggen we graag uit waarom dat geen goed idee is. Voorbeeld Toetsvraag 1 Alkmaar is de hoofdstad van Noord-Holland. Is di...
8 april 2023Onderscheidend vermogen van een vraag: wat is dat eigenlijk?
Of het nu gaat om leerlingen, studenten of professionals: tijdens het volgen van een opleiding worden ze regelmatig getoetst. Het doel daarvan is om te meten welke kandidaten de leerstof beheersen of...
24 februari 2023Check, check, samen check
5 tips voor examencommissies Velen zullen niet direct enthousiast worden van het woord PDCA-cyclus. Dit model wordt namelijk te pas en te onpas gebruikt. Ook in het hoger onderwijs is de PDCA-cyclus ...
13 juli 2022Praktijkopdrachten ontwikkelen: waar begin je?
Ontwikkelaars van praktijkopdrachten richten zich vooral op de instructie voor de kandidaat, merk ik als ik hen begeleid. Zij werken dus eerst de opdracht voor de kandidaat in detail uit. Pas daarna ...
3 oktober 2021Combinatie van de relatieve en absolute cesuur
In vorige blogs bespraken we de absolute cesuur en de relatieve cesuur. Bij de absolute cesuur bepaal je vooraf welk deel van de punten een kandidaat moet behalen om een voldoende te krijgen voor een...
1 juli 2021De absolute cesuur
Stel: je hebt een volledige toets samengesteld. De toets bestaat bijvoorbeeld uit een aantal gesloten vragen en een aantal open vragen. Je telt alle punten op die de kandidaten maximaal kunnen halen....
22 juni 2021De relatieve cesuur
Absolute en relatieve cesuur, het zijn bekende begrippen voor een toetsspecialist. Bij een absolute cesuur bepaal je vooraf welk deel van de punten een kandidaat moet halen om een voldoende te krijge...
10 juni 2021Ook allergisch voor toetsmatrijzen? Voorkomen is beter dan genezen!
Het woord ‘toetsmatrijs’ zorgt nogal eens voor een allergische reactie bij mensen die toetsen als een noodzakelijk kwaad zien. Het invullen van de toetsmatrijs is voor hen een verplicht nummer in...
15 november 2020