Wij delen graag onze kennis
In onze kennisbank verzamelen we publicaties zoals artikelen, blogs en handige informatie over:
- Alles
- beoordelingscriteria
- certificering
- cesuur
- cohen-schotanus
- digitaal toetsen
- examencommissie
- ja/nee-vragen
- juist/onjuist vraag
- praktijkopdrachten
- testvision
- toets- en itemanalyse
- toetsconstructie
- toetsdeskundige
- toetsmatrijs
- zak/slaaggrens
Uw hulp bij kiezen voor online proctoring
Door de coronacrisis is online proctoring in een stroomversnelling geraakt. Dit levert voor ons, als aanbieder van toetssoftware, een interessant vraagstuk op. Want hoe zorg je ervoor dat TestVision ...
8 juni 2020Hoe maak en gebruik ik een toets- en itemanalyse
Als je het hebt over de kwaliteit van toetsen, dan spelen onder meer betrouwbaarheid en onderscheidend vermogen een rol. Deze informatie vind je in een toets- en itemanalyse. Maar hoe verkrijg je dez...
28 mei 2020Waarom je als docent zelf de baas moet blijven over je toets
Veel docenten in het hoger onderwijs ontvangen een statistische analyse van hun multiple-choice toets omdat hun hogeschool werkt met een digitaal toetssysteem of een schrapkaarten-systeem. Vaak hebbe...
10 mei 2020Hoe vergroot je de betrouwbaarheid van een toets?
Elke dag worden in Nederland heel veel toetsen afgenomen. Van kleuters tot inburgeraars: niemand ontkomt er meer aan. Hoeveel toetsen maakt een mens eigenlijk in zijn leven? Maar zijn al die toetsen ...
7 maart 2020Opgeleid én gecertificeerd toetsdeskundige
“Zelf ben ik al jaren expert op het gebied van toetsen en examineren. Toch vond ik het goed om het officieel te maken. Én eens in de huid van mijn cursisten te kruipen. Daarom heb ik een portfolio...
3 oktober 2019Praktijkopdrachten ontwikkelen: waar begin je?
Ontwikkelaars van praktijkopdrachten richten zich vooral op de instructie voor de kandidaat, merk ik terwijl ik hen begeleid. Zij werken dus eerst de opdracht voor de kandidaat in detail uit. Pas daa...
3 oktober 2019Ja/nee-vragen zijn veel te makkelijk?!
Je kent ze vast wel; gesloten vragen waarbij je kunt kiezen uit ‘ja, want…’ en ‘nee, want…’. Dit soort samengestelde vragen wordt vaak toegepast omdat men ja/nee-vragen (dus vragen met ui...
3 oktober 2019Hoe een RACI-matrix je kan helpen
“Sta je als examencommissielid wel eens stil bij het totaal van toetsprocessen van de opleiding, het domein of de faculteit waar jij bij betrokken bent en/of verantwoordelijk voor bent? En als je d...
3 oktober 2019Doe niet zo moeilijk over digitaal toetsen
Onlangs waren we bij een VO-school die interesse had in ons digitale toetssysteem TestVision. Toen ik hen vroeg hoe ze de afname van toetsen voor zich zagen, zeiden ze alsof het de gewoonste zaak van...
1 januari 2019Van quotiëntregel naar productregel
De quotiëntregel, een scoringsmethode voor meervoudige keuzevragen, heeft als nadeel dat de kandidaat via een vaste strategie een zekere score kan behalen. Met de nieuw ontwikkelde productregel voor...
19 oktober 201855% is voldoende, klopt dit wel?
We komen het in de praktijk regelmatig tegen: een kandidaat maakt een toets in een digitaal systeem en ziet bij zijn resultaten dat hij 57% van de punten heeft gescoord. ‘Hoera,’ denkt hij, ‘57...
17 oktober 2017eBook Toetsen en Examineren in het Hoger Onderwijs
Alle studenten willen een kwalitatief hoogwaardig diploma halen. Het is daarom de taak van hogescholen en universiteiten om deze kwaliteit te kunnen bieden door onder andere een heldere en objectieve...
15 oktober 2017