Wij delen graag onze kennis
In onze kennisbank verzamelen we publicaties zoals artikelen, blogs en handige informatie over:
- Alles
- beoordelingscriteria
- certificering
- cesuur
- cohen-schotanus
- digitaal toetsen
- examencommissie
- ja/nee-vragen
- juist/onjuist vraag
- praktijkopdrachten
- testvision
- toets- en itemanalyse
- toetsconstructie
- toetsdeskundige
- toetsmatrijs
- zak/slaaggrens
Hoe gebruik ik een toets- en itemanalyse?
Als je het hebt over de kwaliteit van toetsen, dan spelen onder meer betrouwbaarheid en onderscheidend vermogen een rol. Deze informatie vind je in een toets- en itemanalyse. Maar hoe verkrijg je dez...
28 mei 2020Waarom je als docent zelf de baas moet blijven over je toets
Veel docenten in het hoger onderwijs ontvangen een statistische analyse van hun multiple-choice toets omdat hun hogeschool werkt met een digitaal toetssysteem of een schrapkaarten-systeem. Niet alle ...
10 mei 2020Hoe vergroot je de betrouwbaarheid van een toets?
Elke dag worden in Nederland heel veel toetsen afgenomen. Van kleuters tot inburgeraars: niemand ontkomt er meer aan. Hoeveel toetsen maakt een mens eigenlijk in zijn leven? Maar zijn al die toetsen ...
7 maart 2020Opgeleid én gecertificeerd toetsdeskundige
Door Willemien Uil, onderwijskundige en toetsdeskundige Zelf ben ik al jaren expert op het gebied van toetsen en examineren. Toch vond ik het goed om het officieel te maken. Én eens in de huid van m...
3 oktober 2019Ja/nee-vragen zijn veel te makkelijk?!
Je kent ze vast wel; gesloten vragen waarbij je kunt kiezen uit ‘ja, want…’ en ‘nee, want…’. Dit soort samengestelde vragen wordt vaak toegepast omdat men ja/nee-vragen (dus vragen met ui...
3 oktober 2019Hoe een RACI-matrix je kan helpen
Sta je als examencommissielid wel eens stil bij het totaal van toetsprocessen waar jij bij betrokken bent en/of verantwoordelijk voor bent? En als je daar dan over nadenkt, kun je dan ook alle andere...
3 oktober 2019Doe niet zo moeilijk over digitaal toetsen
Onlangs waren we bij een vo-school die interesse had in ons digitale toetssysteem TestVision. Toen we hen vroegen hoe ze de afname van toetsen voor zich zagen, zeiden ze alsof het de gewoonste zaak v...
1 januari 2019Van quotiëntregel naar productregel
De quotiëntregel, een scoringsmethode voor meervoudige keuzevragen, heeft als nadeel dat de kandidaat via een vaste strategie een zekere score kan behalen. Met de nieuw ontwikkelde productregel voor...
19 oktober 201855% is voldoende, klopt dit wel?
We komen het in de praktijk regelmatig tegen: een kandidaat maakt een toets in een digitaal systeem en ziet bij zijn resultaten dat hij 57% van de punten heeft gescoord. ‘Hoera,’ denkt hij, ‘57...
17 oktober 2017eBook Toetsen en Examineren in het Hoger Onderwijs
Alle studenten willen een kwalitatief hoogwaardig diploma halen. Het is daarom de taak van hogescholen en universiteiten om deze kwaliteit te kunnen bieden door onder andere een heldere en objectieve...
15 oktober 2017