Toetsen in het onderwijs: vermijd de juist/onjuist-vraag In veel toetsen wordt gebruik gemaakt van juist/onjuist-vragen. In deze blog leggen we graag uit [...]
Waarom je als docent zelf de baas moet blijven over je toets Veel docenten in het hoger onderwijs ontvangen een statistische analyse van hun multiple-choice toets omdat [...]
Hoe maak en gebruik ik een toets- en itemanalyse? Als je het hebt over de kwaliteit van toetsen, dan spelen onder meer betrouwbaarheid en [...]
Hoe beoordeel je een avocado? Je kent het vast wel; je staat in de supermarkt bij de groente-afdeling om groenten [...]
Ja/nee-vragen zijn veel te makkelijk?! Je kent ze vast wel; gesloten vragen waarbij je kunt kiezen uit ‘ja, want…’ en [...]
Praktijkopdrachten ontwikkelen: waar begin je? Ontwikkelaars van praktijkopdrachten richten zich vooral op de instructie voor de kandidaat, merk ik terwijl [...]
Opgeleid én gecertificeerd toetsdeskundige “Zelf ben ik al jaren expert op het gebied van toetsen en examineren. Toch vond [...]
Toetsdeskundigen Cito en Teelen beoordelen elkaar Eind 2017/begin 2018 hebben Cito en Teelen elk vijf van elkaars Toetsdeskundigen beoordeeld op basis [...]
Hoe een RACI-matrix je kan helpen “Sta je als examencommissielid wel eens stil bij het totaal van toetsprocessen van de opleiding, [...]
Doe niet zo moeilijk over digitaal toetsen Onlangs waren we bij een VO-school die interesse had in ons digitale toetssysteem TestVision. Toen [...]